Newsletter pro blogy v módu autopilot

O tom, že e-mailing je mocný, básní v online marketingu kde kdo. Přít se o tom nebudu, tenhle kanál se mi taky líbi. Jako blogera mě zajímá, jak je můžu využít pro sebe. Ovšem s pár „ale“.

Nemám čas pořád tvořit newslettery, když chci dát vědět o novém článku. „Prodávám“ jen svůj obsah a propagaci mailem tak chci věnovat přiměřené úsilí. Proto jsem si vymyslel kolečko, které funguje automaticky a posílá mi na můj blog o linkbuildingu  5% návštěvnosti. Nasazené ho mám i jinde a výsledky jsou také uspokojivé.

Celý systém má v podstatě tři komponenty:

  • sběrač mailů
  • Mailchimp
  • RSS

Sběrač mailů

Vyzkoušel jsem jich několik. Many Contacts je externí služba, která nad obsah webu přidá malou lištu s políčkem pro vložení mailu. K tomu ale můžete aktivovat celkem brutální overlay, které k té liště přitáhne pozornost. Funguje to krutě výměnou za zpomalení v načítání webu.

Podobně funguje SumoMe, které bohužel u nových účtů sbírá maily jen v placeném režimu. Využívám jejich Scroll Box, že se dole objeví pop-up, jakmile dočtete polovinu obsahu na stránce, konverzní poměr mi lítá okolo 5%. Nevýhodou je opět pár set milisekund, které obětujete při načítání stráky.

Jinde jsem si otestoval plugin Ninja Pop Ups pro WordPress. Nemá vliv na rychlost načtení webu, chování jde taky slušně nastavit (dávám okolo 30 vteřin) a můžete si dobře vyhrát s designem. V akci ho mám na Geek Life.

Jako náhradu za placené SumoMe bych doporučoval vyzkoušet český LeadBox.

Napojení

Všechny uvedené sběrače snadno napojíte na Mailchimp, stačí si vygenerovat API klíč a vybrat seznam, kam mají přihlášení padat.

mailchimp-api
Nastavení API klíčů v Mailchimpu

RSS kampaň

Jakmile je napojení funkční, je čas dokončit stroj na automatické newslettery. Ke slovu se dostává RSS feed. Běžní smrtelníci možná tuto věcičku na nic nepoužívají, ale v CMS se pořád vyskytuje.

V nastavení nové kampaně si vyberete poslední možnost, RSS Campaign. Ta funguje tak, že z feedu vybere odkazy, které do něj přibyly od poslední rozesílky.

mailchimp-rss
Vyberte si RSS kampaň

Následně musíte vložit adresu vašeho feedu a vybrat, kdy se bude newsletter posílat. Jestliže chcete zkombinovat více feedů dohromady (ideální na oborový občasník), použijte ChimpFeedr.

mailchimp-rss
Přidejte adresu feedu a vyberte, kdy se bude posílat

To je bod, kde se musíte zastavit a celý koncept pořádně promyslet. Pokud publikujete denně, nejspíš nebude nikdo rád, abyste mu každý den poslali newsletter. V takovém případě je lepší zvolit menší frekvenci s tím, že v e-mailu lidé prostě dostanou více příspěvků naráz.

Pokud publikujete občas, můžete nechat odesílku nastavenou na každý den. Podle toho, jak znáte svoje publikum, byste měli zvážit, jestli ocení e-mail i v sobotu či neděli.

V dalším kroku vyberte seznam, na který budete newsletter používat. Máte před sebou tu nejobtížnější část.

Info o kampani (SETUP)

Zásadní pro úspěšnost mailu je předmět a pre-header. Předmět musíte vybrat s tím, že bude v kampani vždycky stejný. Vymýšlejte tedy dobře a využijte merge tagy, které Mailchimp nabízí, jako třeba *|RSSFEED:TITLE|*.

Tip: Pokud se vám bude zdát, že máte malé procento otevřených mailů, kampaň můžete vždy pauznout a předmět upravit.

Analytika

O značení návštěvnosti se postará MailChimp sám, ve svých Analytics uvidíte medium=email, jako source bude název seznamu uživatelů a kampaně budou vždy jako RSS a nějaké číslo. Mně to stačí, machři mohou kouzlit  s filtry v GA.

Šablona

Tady se můžete vyřádit podle svých preferencí. Pokud možno, vyhněte se obrázkům. V RSS feedu nemusejí být, do WordPressu je můžete přidat pomocí pluginů.

Design (obsah newsletteru)

Výše jsem zmínil pre-header jako důležitý faktor pro zvýšení šancí na to, že lidé váš newsletter otevřou. Protože RSS kampaň jede na automat, budete mít pořád jeden a ten samý text. Měl by popisovat obsah e-mailu a zároveň být lákavý, což může být problém, pokud se váš obsah tématicky často liší. Prostě si dejte záležet.

Tip: Pokud nepotřebujete, aby lidé pre-header viděli i po otevření mailu, napište jej bílým písmem na bílé pozadí.

Kromě textu, který si sami napíšete, musíte do těla zprávy dostat i data z RSS. Mailchimp k tomu používá, jak jinak, merge tagy. Jejich kompletní přehled najdete tady.

Moje nastavení merge tagů vypadá takto:

mailchimp-rss

Toto provedení vypíše název článku, část obsahu (pozor, do RSS nikdy neposílejte celé texty), odkaz na celý článek.

K tomu jsem přidal další tag, který přidá odkazy na starší obsah v RSS. Co kdyby to někomu uteklo…

Spuštění

Teď už vám zbývá jen kampaň zapnout, sledovat výsledky a upravovat nastavení podle nich.

Kromě technikálií je e-mailing hodně i o přemýšlení a nápadech. Mně hodně dal kurz od Jakuba Čižmaře E-mail Ninja, který v 10 dílech, které vám dorazí do mailboxu, osvětlí jak filosofii, tak techniky i nastavení různých nástrojů včetně video ukázek.

Závěr

RSS kampaň se hodí, pokud chcete pravidelně a bezbolestně informovat o novém obsahu na svém webu. Pokud chcete prodávat něco jiného, hrajte si s každým newletterem ručně.

👉 Nástroje, které byste měli letos zkusit

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *